- Posted By: admin
- Komentarze: 0
W ostatnich dniach zespół Banku Swiatowego w Ministerstwie Finansów przedstawił wstępne wyniki pierwszego w Polsce badania pilotażowego opierającego się na dokonaniach ekonomii behawioralnej pt. ?Wpływ zachowań behawioralnych na poprawę dobrowolności wypełniania zobowiązań podatkowych w Polsce".
Celem badania realizowanego przez Ministerstwo Finansów wspólnie z Izbą Skarbową w Zielonej Górze i w Poznaniu jest promowanie przestrzegania przepisów podatkowych poprzez zastosowanie eksperymentalnych, niskokosztowych metod bez potrzeby wdrażania nowych środków przymusu.
Metoda zastosowana w badaniu była banalnie prosta: do podatników, którzy nie zapłacili należnego podatku dochodowego za 2014 r. wysłano pisma o zróżnicowanej treści.
Pierwszy wzór (tradycyjne upomnienie):
Drugi wzór (list nieformalny):
Okazało się, że o 400% wyższą skłonność do zapłacenia podatku wykazali podatnicy, którzy otrzymali list nieformalny z elementami ekonomii behawioralnej, odwołujący się do norm społecznych, charakteryzujący się prostotą/jasnością, personalizacją wiadomości oraz w tonie łagodnym.
W grupie tej także zauważono kwotowy wzrost spłaty zadłużenia aż o 8%.
Dużą skuteczność zaobserwowano także w przypadku tradycyjnego upomnienia, jakkolwiek prawdopodobieństwo zapłacenia podatku było w tym przypadku niższe niż dla listu nieformalnego.
W ocenie MF: "Działanie korespondencji nieformalnej przyczynić się może do podniesienia poziomu komunikacji z podatnikiem przy jednoczesnym obniżeniu kosztów (porównując z kosztami związanymi z obsługą upomnienia klasycznego stosowanego przez urzędy skarbowe, zawierającego informację o wszczęciu działań egzekucyjnych, które zostało wysłane do drugiej grupy)."